Osim one osnovne funkcije koju ova ustanova ima, a to je čuvanje, prikupljanje, obrađivanje, zaštita i promocija muzejske građe, muzej kao ustanova je istovremeno i mjesto edukacije i socijalizacije posebno za mlađe uzraste. Savremena muzeologija svoj koncept i djelovanje, između ostalog, sve više usmjerava na proaktivan i interaktivan odnos različitih disciplina, od sociologije, psihologije, pedagogije, komunikologije, s ciljem približavanja i razumijevanja posjetitelja.
Tako muzej postaje otvoreno i ugodno mjesto za sve uzraste i različite životne dobi. Osim što je spomenik kulture neprocijenjive vrijednosti, čuvar i promotor kulturnog naslijeđa našeg grada i države, Zavičajni muzej “ Visoko “ je više od toga, jedan od prepoznatljivih visočkih simbola, kojeg treba osjećati svaki Visočanin, kao neodvojivi dio našeg grada.
No, šta ova ustanova predstavlja našoj djeci, posebno učenicima osnovnih škola?
Koliko naše djece još uvijek nije posjetilo muzej?
Koliko roditelja nema potrebu da samoinicijativno sa svojim djetetom posjeti muzej ili mu omogući učešće u nekoj od radionica?
Koliko njih još uvijek misli da je to tajanstven mračni prostor namjenjen samo odraslim osobama?
Koliko naših osnovnih škola nije upriličilo ni omogućilo učenicima ni jednu grupnu posjetu našem gradskom muzeju?
A znamo da ih ima mnogo i treba da nam bude žao zbog toga, ali još uvijek nije kasno.
Poražavajuća je činjenica da dijete završi svoje osnovno obrazovanje a da ni jednom sa svojim razredom, nastavnikom, pedagogom ili odgajateljem ne posjeti ni jednu ustanovu kulture, ni jedan nacionalni spomenik, ni jedan arheološki lokalitet…
Pitamo se zašto?
Praktična nastava, vannastavne aktivnosti, izleti, edukativne vježbe, historijski časovi, kreativne radionice, izložbe…., zaista puno je mogućnosti. Odgovornost je na svima nama. Konačno se kulturološki osvijestimo i počnimo razmišljati da su tragovi prijašnjih tekovina naše bogatstvo i dio našeg identiteta.
Muzeji su mjesta edukacije, socijalizacije, komunikacije i zabave za našu djecu. Dijete kroz posjete muzeju i različite kulturno – zabavne sadržaje postepeno razvija svijest o značaju očuvanja kulturnog naslijeđa, bar djelimično upoznaje dio naše historije i kulture, kroz sadržaj koji je prilagođen njihovom uzrastu. Svi ti novi sadržaji i okolina kod djeteta potiču znatiželju, maštu, kreativnost, istraživački duh, postaju mali istraživači onoga što nije dio njihove svakodnevnice.
Tokom radionica kroz zabavu, druženje i upoznavanje oni uče, upijaju nešto novo, otkrivaju svoje vještine i talente. Vremenom postaju privrženiji kulturnim ustanovama, tokom svog odrastanja bit će osvješteniji za čuvanjem kulturne baštine i razvit će zdrav i zaštitnički odnos prema svom gradu. Mi smo grad bogate i ponosne historije i kulture, mnogi toga nisu svijesni, jer smo postali ravnodušni na sve, ali možemo nove uzraste usmjeritida budu bolji od nas. Muzej i ostale ustanove kulture su samo jedan dio slagalice u vraćanju istinskih vrijednosti na kojima se treba temeljiti svako društvo. Naravno, djeca ne mogu sve vidjeti i naučiti u ovakvim ustanovama, ali to je jedna stepenica ka spoznaji kulturnih vrijednosti, prostor koji svima otvara vidike da dalje istražujemo, da se edukujemo, daimamo konstruktivne dijaloge sa stručnim licima. To je jedan od načina da sistemski razvijamo dječiju kulturu, da se razvije zdrav odnos između djeteta i kustosa, te ostvari veza između obrazovno- odgojne ustanove i muzeja. Grupnim i organizovanim posjetama bilo djece predškolskog uzrasta, učenika osnovnih i srednjih škola, posjetitelja ili turista podržava se rad ovih ustanova, te im se i na taj način vraća značaj koji posjeduju. Svi zajedno budimo čuvari onog što Visoko vijekovima baštini.
Visoko.co.ba